donderdag 28 december 2017

diepvriezen ... doodvriezen?


Gisteren was ik heerlijk aan het keuvelen met een vriend, die plots volgende stelling in het gesprek gooide:

'Diepvriezen van voeding is slecht, want dat vriest alle vitamines weg.'


Het was meer een antwoord op mijn stelling:

'Diepgevroren groenten bevatten minder chemicaliën en zijn verser dan de groenten uit de versafdeling.'



Wat een moeilijk kwestie! Ik kon er nog geen mening over uiten, want die had ik simpelweg niet. Ik had er nooit bij stilgestaan! Wat als inderdaad de vitamines doodvriezen? Dan heeft het toch totaal geen nut meer om je groenten / soepjes diep te vriezen? (behalve dan dat je misschien minder chemicaliën of pesticiden binnenkrijgt?)
Jarenlang doen we onderzoek naar bewaartechnieken voor voeding. Maar bieden die bewaartechnieken een optimale oplossing? Zijn de producten die we -zeg maar- invriezen, nog hetzelfde na het ontdooiproces? Hoe zit dat met behoud van vitamines? Ik ben geïntrigeerd door dit vraagstuk!
Ik heb zeker geen antwoorden, maar bied jullie de kans mee te denken over deze kwestie!

Als ik "diepvriezen voeding doodvriezen vitamines" ingeef op Google kom ik al dadelijk uit bij een resem websites die dit vraagstuk behandelen.
Hier leer ik dat invriezen micro-organismen bevriest, de oorzaak van het bederven van voedsel. Er zijn voedingsmiddelen die je niet kan invriezen, zoals druiven en sla of rauwe eieren. In verband met het invriezen van groenten staat er dat je deze eerst even moet blancheren (kort in kokend water voorkoken). Zo zorg je er namelijk voor dat je de voedingswaarde optimaal behoudt!

Over behoud van vitamines en mineralen staat het volgende op deze website:
Mineralen als magnesium (in brood en witte bonen) of calcium (in melk), blijven intact. Sommige vitamines echter gaan verloren. Vitamine C neemt bij -20 graden in zes maanden tijd met 40 procent af (vooral in aardbeien, sinaasappelen, broccoli en rode paprika's voorkomend). Bij vitamine B1 (bv. in varkensvlees, erwten) is dat in zes maanden ongeveer 20 procent. Voor vitamine B6 (kip, rijst, maïs) slechts acht procent.

En vreemd: wordt het voedsel bij - 30 graden en kouder opgeslagen dan blijft het vitamine-gehalte intact!


Dat is natuurlijk maar informatie van één (zelfs niet zo een betrouwbare) website!
Ik vind dit al een mooi begin van een verder zoektocht die dichterbij de waarheid komt!

Ik denk dat het sowieso een meerwaarde is om zoveel mogelijk vers te eten van bij de bioboer! Maar dit is uiteraard niet voor iedereen haalbaar!

Uit het gesprek met mijn lieve vriend kan ik enkel concluderen dat het niet slecht is om stil te staan bij bepaalde zaken, en niet alles zomaar aan te nemen als 'wondermiddel'.

Wat zegt jullie ervaring met deze problematiek?
Iemand diepvriesdeskundig?


 

2 opmerkingen:

  1. Altijd eerst even naar info googlen op Foodlog.nl, bron van al - ja, neem dat maar letterlijk - je vragen over voeding: https://www.google.be/search?q=diepvries+foodlog

    Groetjes!
    Steven

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Steven! Wat een geweldige website! Een fijne vondst! Ik ga daar eens rondneuzen om verder tot een conclusie te komen :D

      Bedankt!

      warme groet,
      Emilie

      Verwijderen