zondag 26 november 2017

Wie Ben Ik?

HELP!

Ik maak een identiteitscrisis door


WIE BEN IK? Wie is Emilie? Wie is dat meisje die ik in de spiegel zie?

"Who is that girl I see staring straight back at me? Why is my reflection some-one I don't know? When will my reflection show who i am inside?" (Mulan - Relfection)

Wat moeilijk als blijkt dat je een sociale kameleon bent en je aanpast aan degene die voor je zit. Je echte persoonlijkheid zit dan als het ware verscholen onder dikke lagen en maskers.

Gooi dan gewoon die maskers af en ontdoe je van al die lagen?
Gemakkelijk gezegd, maar niet zomaar gedaan.
Ik heb het mezelf aangeleerd mijn echte ik diep weg te stoppen, uit onzekerheid, schaamte, faalangst,... en dat is niet gezond!



Zoektocht naar je IK 

 

PRAAT erover! 

Je vrienden weten je vast veel te vertellen over je karaktereigenschappen, want je echte ik komt soms bovendrijven. En je echte vrienden kennen je als de beste! Een rondvraag resulteert als snel in wat antwoorden: Ik ben creatief, spontaan, begaan en sociaal.


Test, test, ..

Persoonlijkheidstesten zijn duur. Je kan hiernaar vragen bij je psycholoog of psychiater, maar online kan je er ook een hele resem vinden!
Dankzij een vriendin heb ik een goede (GRATIS!) persoonlijkheidstest gevonden! (Die je blijkbaar ook bij heel wat sollicitaties voorgeschoteld krijgt)

Ik raad het iedereen aan om eens een keertje te doen: https://www.16personalities.com/nl

LET OP! Het resultaat kan heel confronterend zijn! (Dat was zo in mijn geval)
En het enge is (in mijn geval) dat het gewoonweg klopt. Je krijgt een heel overzicht hoe je bent in vriendschappen, relaties, de liefde, welke job bij je past en in welke omgeving je het beste kan werken.
Sommige dingen zijn echt niet leuk om te horen, omdat je diep in jezelf wel voelt dat het klopt.

Mijn resultaat?
Ik ben een bemiddelaar "The Mediator" (INFP-T)

Ben ik er blij mee? 

Ik vind het moeilijk, omdat er maar zo'n 4% van de bevolking zou zijn zoals mij. In mijn dagelijkse leven merk ik al gauw dat ik me anders voel dan anderen. 'Raar' als ik het zo mag noemen. Maar als ik een gelijkgezinde vind dan koester ik die persoon tot in het oneindige!
Ik ben blij dat ik wat meer inzicht heb in mezelf, maar moet het blijkbaar nog accepteren. (Ook weer iets wat NIET in 1,2,3 gedaan is).

Weet ik nu wie ik ben?
Mijn idee is zeker hervormd op deze manier. Maar zegt natuurlijk niet veel over je interesses, intelligentie, of in welke situaties je je goed voelt...


VOEL


Dit is wat mij betreft de belangrijkste!
'Zit eventjes stil en voel!'

  • Mediteer  (eerst focussen op je ademhaling en dan voelen in je lichaam) Ik heb op die manier veel bijgeleerd over mijn emoties.

  • Zeg niet direct 'JA' op alles. Denk er eerst over na, en voel diep in je binnenste wat het met je doet. Voel je je er niet goed bij: dan geeft je lichaam je een signaal. Die signalen leer je kennen als je dit regelmatig doet! Dit helpt ook bij grote levensvragen (Vind ik die jongen tof, vind ik mijn job nog bij mij passen?, ...)


Tot slot

Ik ben blij dat ik mijn ervaringen het kunnen delen, maar merk wel dat ik er nog niet helemaal ben. Het is een lange weg. Je word geconfronteerd met jezelf en dat is zwaar.

Ik ben blij dat ik dit al heb kunnen delen.

Heeft er iemand ervaringen mee, of nog aanbevelingen?? Ik hoor het graag! 




Lieve groet,
Emilie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten